2. den - Ubud a blízké okolí

Další den v Ubudu začal zajímavě, přes noc jsme se budili teplem a pak jsme zaspali budík :). Máme sice v pokoji větrák, ale horko je tu dost. Možná ještě zbytky "jet lagu". Posun je přece jen 6 hodin. Takže v 9 ráno panika, rychle hygiena, banán (3000 rupií za 3 menší banány ještě z trhu z Jimbaranu) na snídani, domluvit vypůjčení skútru (60 000 rupií na den) a mohli jsme vyrazit. Ještě jsme si teda vyslechli instruktáž jak na to a že si máme dat pozor na provoz … což jsme věděli, protože tady jsou to trochu blázni. Na pravidla si nikdo nehraje. Zítra pro vás zkusíme udělat dokumentační video :). Místňáci chtějí odbočit, tak odbočí a ostatní se musí přizpůsobit :). My tak drzí určitě nebudeme a když, tak ne hned první den. Jo a ptal jsem se na pojištění, klučina tak mávl rukou, že máme dávat pozor, ale že to není potřeba :).
Jen malý dovětek. Dneska řídil Radim skútr poprvé v životě a zrovna ne v úplně jednoduchém provozu a šlo mu to moc dobře. Já sice mám mezinárodní řidičák, ale paní na úřadě mi tam neorazítkovala žádnou Ačkovou skupinu. Proto si to tady asi celé vyžere Radim. :). Poučení pro případné zájemce, při razítkování mezinárodního řidičáku si dejte pozor, abyste dostali razítko i u Ačka (stačí do 45 km/h - u nás AM).

Dopoledne jsme navštívili památku Goa Gajah. A hned jsme využili sarongy nakoupené minulé noci. Na Bali je nutné dodržovat ve všech hinduistických chrámech, svatních atd. základní dress code - tedy mít sarong. Další pravidla se dodržují a vymáhají hůře (konkrétně, že nesmí vstupovat ženy, které mají zrovna své období). Oblast byla vystavěna někdy v 11. století. Hlavním lákadlem je sloní jeskyně, která nás až tak neuchvátila, asi hlavně proto, že v ní bylo ještě větší dusno než venku :D. A to už je co říct. Nicméně z venku to bylo hezké.

A i dále prostředí vypadalo kouzelně, ty jejich stavby mají takový spirituální nádech a voněly tam místy vonné tyčinky.

goa gajah

Poté jsme se na skútru přesunuli o cca 2-3 km dále, zde jsme po cca 10 minutové procházce po hezkém chodníčku skrz palmové háje a rýžová políčka došli k cca 25 m dlouhým reliéfům ze 14. století. Tato památka se jmenuje Yeh Pulu.

yeh pulu

Na oběd jsme šli tentokrát podle průvodce Lonely Planet - do vegetariánské balijské restaurace Warong Sopa. Pěkné prostředí, ceny na místní poměry trošku vyšší - pořádně jsme se naprali (gado gado - jedno z národních indonéských jídel - vařená zelenina s arašídovou omáčkou, nasi kampur - to se dá přeložit jako denní nabídka různých specialit smažený cuketa, tofu, brambory v těstíčku, zelenina, brambory s curry, rýže atd., k tomu jsme měli 3 exklusivní džusy (balijský z třtinového cukru, zázvorový a pak limetkový s mátou). Celkem jsme tam nechali 160k RP (tedy cca 300 CZK).

obed warung sopa

Odpoledne jsme pak jeli skútrem do Monkey Forest Sanctuary "Opičácký lesní svatyně". Jedno z turisticky nejpopulárnějších míst v Ubudu. V lese je jeden krásný chrám, 2 svatyně, hromada soch opičáků a hlavně něco přes 500 makaků jávských. V tom prostředí je krásný soulad - zejména když si člověk načte, že Balijci makaky uctívali jako božstvo. Vstupné bylo 50k rupií a strávili jsme tam asi 2-3 hodinky. Opičáci jsou fakt vtipní, zejména mrňata. Turisté si můžou koupit banány a ty pak pod dozorem strážců parku dávají hordě opic všanc. Ty po nich pak lezou a banán jim bez okolků seberou. Ale možná ještě radší než požírání banánu se opice věnují drbání (pro rozšíření slovní zásoby, opičácké drbání se zve grooming). Drbou si všechny možné partie :)

opicaci

Na konci dne jsme se ještě stavili k vodopádu Tegenungan. Jeli jsme tam už docela pozdě, skoro za šera, ale stále byl docela pěkný.

vodopad tegenungan

Zpátky jsme už frčeli po tmě. Tip pro cestovatele, vezměte si s sebou i čiré brýle, nikoliv jen sluneční. Večer se dost hodí. My je naštěstí měli, takže já jsem mohl jet v pohodě, Pája za mnou jen poslouchala nárazy stovek hmyzáků do mých brýlí. Stačilo by otevřít pusu, ale neměl jsem moc hlad :). Navíc jsme jeli zase do Mamas warungu a dali si zas další místní dobrotu.

Takže první den na skútru jsme přežili bez problémů. Ilustrační foto, jak mi to pěkně sluší...verze kokosák. Pája už si zvykla :).
scooter 1

Noc byla likvidační - vlhko muselo být přes 100% :) a teplota přes 30 stupňů. Bez klimatizace jsem se lepil na postel, sprcha pomohla jen na chvíli. Uvidíme co další den, předpověď slibuje deště, plán je vyrazit před 7 na sever od Ubudu …