39.-41. Konečná stanice - Singapur

Cesta z ostrova Tioman nám zabrala celý den. Autobusem do Johor Bahru, na autobusové nádraží Larkin. Zde jsme se chvilku rozkoukávali a pak vzali autobus za pár kaček do Singapuru. Celkem autobus měl jet cca 20-30km. Ale po cestě je třeba překonat Malajsko Singapurskou hranici. Autobus přijel na Malajskou hranici: vystoupit z autobusu, projít kontrolou, fronty, projít imigrací, razítko. Počkat na správný autobus přejet pár km, opakuje se kolečko, jen tentokrát Singapurská hranice…zas naskočit do autobusu a pak už jen v závislosti na provozu - my jsme jeli cca 40 minut na zastávku Little India - odkud jsme šli cca 5 minut do hostelu. Přijeli jsme až kolem 17:00. Ubytovali jsme se, v přepočtu přes 600kč za noc - 2 palandy v místosti o 12 palandách. Za stejné peníze jsme měli v KL hotelový pokoj :)).

Večer jsme využili na prolezení čtvrti Little India - je to taková hodně čistá obdoba Indie, jak jsme slyšeli :). Vonělo to po kytkách a po vonných tyčinkách. Skočili jsme do doporučované restaurace a dali si výborné Indické jídlo - narovinu, oproti těm smaženým rýžím to mělo až zázračné množství chutí a vůní :).

indicka vecere

Pak jsme prolezli meganákupák, uličky s obchůdkama a nakoukli jsme i do hlavního místního chrámu.

fotka z chramu

Ráno nás probudil megaslejvák. Původní plán byl, že půjdeme tento den do Zoo. Místo toho jsme chvíli počkali a když bylo zřejmé, že jen tak nepřestane, tak jsme vyrazili do botanické zahrady. Koupili jsme si 2 denní turistický pas za 16 dolarů (1 SGD je cca 18 CZK).

Singapurská botanická zahrada je fakt pěkná - je dokonce vyhlášena jako UNESCO světové dědictví. Zahrada má hromadu různých expozic, vše krásně upravené, plné naučných popisků. Tématicky rozdělené do mnoha částí. Prošli jsme cca půlku, když se spustil brutální lijavec. Chvílku jsme v tom šli s deštníkama, pak jsme se na chvíli schovali v přístřešku. Po půl hodině jsme to vzdali a vyrazili zpátky na metro, zbytek zahrady si necháme na jindy.

Přejeli jsme do Čínské čtvrti. Podle průvodce jsme skočili na jídlo do vyhlášené Smithovy uličky, stálo to ale rozhodně více, než jsme čekali.

cinsky obed

Koukli jsme se do chrámu Budhova zubu a měli jsme štěstí, že zrovna místní věříci měli obřad.

budhuv zub chram

Prošli jsme obchůdky, dali jsme si ještě moc dobré tradiční čínské plněné knedlíky a hlavně konečně jsme zkusili duriana vyrazili do hostelu pro stativ :). Další destinace totiž byla zahrada u zálivu (Gardens by the Bay). Relativně nová atrakce, ale extrémně populární a narovinu - hodně uníkátní a dost jsme se na to těšili. Hlavním lákadlem jsou superstromy :). Vypadá to jak v nějakém scifi filmu :).

super stromy

Celé je to skutečně opět krásně postavená zahrada, s naučnými popisky, tématickými sekcemi atd. Jako bonus jsou zde i 2 velké dómy - květin a deštného pralesa. Neměli jsme ale tolik času, takže jsme vstupné za 24$ nezaplatili - místo toho jsme si zahrady prošli..

zahradni sochy

a čekali jsme až se setmí, tím celá zahrada získá další rozměr.

super stromy vecer

Chvíli po západu slunce, konkrétně v 19:45 pravidelně probíhá hudební a světelná show. V hlavní roli jsou samozřejmě superstromy :). Stáli jsme přímo pod tím a užívali jsme si 15 minutové představení. Pár nočních fotek a šli jsme zase zpátky skrz moderní stavby až jsme došli na promenádu v Marina Bay.

Naprostou náhodou odbilo právě 21:00 a překvapilo nás další představení. Na řece před hlavní Singapurskou skylinou se totiž rozjely fontány a vodotrysky s velmi výrazným hudebním a světelným doprovodem.

show svetelna skyline

Vzhledem k tomu, že už bylo skoro půl desáté, tak už to fakt chtělo něco na večeři :). Prošli jsme obrovské nákupní centrum a nakonec našli food court a konečně jsme se najedli. Bylo ale už hodně pozdě a tak jsme museli vypustit přesun na místo, odkud jsem si chtěl vyfotit skylinu i s superstromamam, nestihli bychom už v klidu zabalit batožinu a dostali bychom se na hostel kdoví kdy. I tak jsme šli spát zase až hodně po půl noci.

Ráno jsme chtěli vstát hodně brzo a vyrazit do zoo. Pro změnu zrovna jak na potvoru zase lilo jako z konve…singapurské konve, z té to teče pod tlakem :). Takže jsme vyrazili o chvilku později. Cesta k Zoo trvá skoro hodinku (metrem a pak autobusem - dobrý pomocník pro plánovaní trasy je buď googlemaps a nebo místní aplikace gothere.sg).

V autobuse jsme seděli vedle místního páru, klučina nás docela překvapil :) - prý jestli nechceme do zoo zadarmo, že má volňásek pro 4 a jsou jenom 2. Neměli jsme s tím problém a tak jsme ušetřili cca 50 dolarů :) /normální vstupné je 33 SGD, ale já našel slevový portál Klook a přes ten bychom to dostali o něco levněji/.

Zoo má celkem 3 části. Klasickou zoo, River safari a noční safari. Do každé se platí vstup zvlášť a návštěva je klidně na "celý den" pro každou část, jen pro představu, jak rozsáhlá rezervace to je. A až si budete říkat, že vstup do Pražské zoo za 200 Kč je moc, omyl … ;)
Asi hlavním lákadlem pro mě v klasické zoo byli kahau nosatí, orangutani sumaterští i bornejští a babirusa (zvláštní prase, kterému rostou zuby skrz čelist nahoru, domovina je Sulawesi)

babirusa

a hlavně jsem chtěla vidět, jak to mají jinde …

Hned za vstupem byla malá nenápadná expozice, kde se nad našimi hlavami proháněli tamaríni. V podobném duchu pak byla celá další prohlídka. Četla jsem to v hodně recenzích a vážně celá zoo působí otevřeně se zvířaty na dosah. Orangutanů chovají snad 20 ks :D mají lana natažená vysoko nad chodníky a rovněž se nám proháněli nad hlavou a bylo jich všude plno :) tedy samozřejmě v jejich expozicích.

oragnutani na lanech

prcek orangutan

Byli jsme se podívat na vystoupení v amfiteátru a nic společného s našimi vystoupení to nemělo. Byla to taková spíše americká show. Opice nosili v náručích a měli je u toho na vodítku a mluvili hlavně o ochraně přírody. To bylo trošku sklamání. Co byla ale pecka byla průchozí expozice plná papoušků, veverek, lemurů, kaloňů, kančilů, leguánů, kachniček aaaaa lenochoda.

zoo lenochod

Ještě nám mohlo něco uniknout ale byla to pecka a hlavně byla zvířata vážně v pohodě! Chodili opravdu blízko lidem a nikdo na ně za celou dobu naši návštěvy nesáhl. Opravdu paráda. Viděli jsme za ten den spoustu zvířat, pravda je, že jsem museli docela frčet, abychom vše stihli. Dokonce jsme se byli kouknout na krmeni orangutanů. To je úplně mazec, zaměstnanci zoo pouští lidi k organutanům na focení. Mamka byla ale spokojena s mrkví a tak ji nevadilo, že jsme si sedli před ni :).

orangutan foto

Před pátou už jsme museli jet zpět.

Vrátili jsme se na hostel, pobrali bagáž a metrem odsvištěli na Changsa letiště. Je vyhlášené jako nejkrásnější na světě. Není se čemu divit - je přehledné, čisté, voňavé. Personál je velmi vstřícný a nápomocný. Odložili jsme velké batohy, vrátili jsme kartičky na MHD (záloha na každou byla 10 SGD) a za peníze jsme si koupili ještě večeři.

Před naloděním do letadla jsme se ještě zastavili v Motýlí zahradě na terminálu 3. Jak název napovídá, mají zde velké množství motýlů, kteří jistě přes den poletují na květech rostlin v této zahradě. V 9 večer ale kupodivu spali, takže ten zážitek byl řekněme jenom poloviční :). Tak příště …někdy přes den.

To byl poslední zážitek ze Singapuru, který potvrzuje, že se městu právem říká "Zahradní město".

A zároveň poslední zážitek naší 6 týdenní cesty po Indonésii, Malajsii a Singapuru. Stálo to za to :).